Yazıklar olsun size...Bu da bir çeşit dolandırıcılık değil mi?
10 yılda 400 bin hasarlı-pert araç, tamir edilerek tüketicilere satılmış !

* Sadece 2016’da "ağır hasarlı" kabul edilen 43 bin aracın 41 binden fazlası "rastgele tamir edilerek" tekrar trafiğe çıkmış..

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından hazırlanan rapora göre ise sadece 2016 yılında 43 bini aşkın araç, ağır hasar kaydı ile trafikten çekilmiş durumda. Önceki yıllara göz atacak olursak 2012 yılında 43.018, 2013’te 41.062, 2014’te 36.523 ve 2015’te 41.174 araç ağır hasarlı kabul edilerek trafikten çekilmiş. Yani son 5 yılda 200 binden fazla araç anlamına geliyor. 10 yıllık periyot için de 400 binden fazla olarak kabul ediliyor. Ancak 2016’da ağır hasarlı kabul edilen 43 bin aracın 41 binden fazlası tamir edilerek tekrar trafiğe çıkmış. Üstelik bu oran önceki yıllarda da hemen hemen aynı. Yani 400 bini aşkın hurda aracın neredeyse tamamı tamir edilerek tekrar trafiğe çıkmış durumda.

 

Sadece bir yılda 43 bin ağır hasarlı ya da halk dilindeki adıyla pert aracın %97’sinin tekrar trafiğe katılmış olması kadar önemli olan diğer nokta ise bu araçların hangi kurumlar tarafından, hangi uzmanlıkla, hangi araçlarla ve hangi kalitede tamir edildiği.

 

Hasar Oranında Değişiklik

Bir arabanın ağır hasarlı kabul edilmesi için %70’in üzerinde hasara sahip olması gerekiyor. %70 ve daha fazla hasarı bulunan araçlara verilen “hurda çekme belgesi” normal şartlarda o otomobillerin bir daha trafiğe dönememesi anlamını taşıyor. Ancak bu arabalara “trafikten çekme tescil belgesi” verilmesi durumunda ise onarımın ardından tekrar trafiğe dönme şansı artıyor. Burada yasal boşluklar ve hasar oranının %70’ten daha düşük gösterilmesi gibi yöntemlerle araçlar tekrar trafiğe kazandırılıyor. Ancak yetkili servisler dışında daha ucuz ve denetimi düşük tamircilerde yapılan bu işlemlerin, normal şartlarda sigorta eksperlerinin denetimi altında yapılması ve bu kişilerin sorumluluk alarak muayeneye sevkini sağlaması gerekiyor. Muayene istasyonları da eksper imzasını görmeden aracı muayeneden geçirmemeli ve böylece aracın trafiğe dönmesinin önüne geçilmeli.

 

Bu Araçların Trafikte Olmasının Sakıncaları Neler?

 

Pert denilen araçlar, sigorta şirketlerinden satın alınarak onarıma gönderiliyor. Böylece sorumluluk şirketlerden çıkmış oluyor. Satın alan kişi ya da kurumlar ise yetkili servisler yerine başka servislere yönelerek düşük maliyetlerle onarılıyor. Burada maliyeti düşük tutmak için işçilik, kullanılan malzeme kalitesi gibi noktalarda da daha düşük ve yetersiz seçenekler tercih ediliyor. Eski teknolojiler, kalitesiz malzemeler, kullanılmış parçalar ve profesyonel olmayan işçilik bir araya geliyor, düşük ücretlerle onarım işlemi gerçekleştiriliyor.

 

Bu işlemin ardından da araçlar, standart muayeneye sokuluyor ve tekrar trafiğe çıkma izni alıyor. Bu durumun orta ve uzun vadedeki yansıması ise çabuk bozulan motor, birleştirilirken yeni teknolojilerden yararlanılmadığı için hızlıca kopan parçalar, çevre kirliliği ve yüksek oranda trafik kazası oluyor. Bu nedenle 2. el otomobil satın alırken standart muayene ile yetinmeyip detaylı bir ekspertizin ardından karar vermek gerekiyor.

Kaynak: https://www.ikinciyeni.com/blog/oto-hayat-detay/400-bin-pert-otomobil-yollarda

 

 

*Bir arabanın ağır hasarlı kabul edilmesi için %70’in üzerinde hasara sahip olması gerekiyor. %70 ve daha fazla hasarı bulunan araçlara verilen “hurda çekme belgesi” normal şartlarda o otomobillerin bir daha trafiğe dönememesi anlamını taşıyor.

Yazıklar olsun!

 

https://forum.memurlar.net/konu/2150726/

 

ÖRNEK BİR YAZI: Pert araçlara
(hukuki adı gizli ayıp)dikkat edelim

Günümüzde otomobil tutkunlarının sık sık karşılaştığı sorunlar; aracı satın aldıktan sonra ortaya çıkan pert araç kaydı, hava yastıklarının patlamış olması, sıfır araçlarda boyamanın ortaya çıkması vs.

Daha sonra bu tuzağa başkalarının düşmemesi için başıma gelen bir alım satım ilişkisini bu forum aracılığı ile sizlerle paylaşmak istedim.

Aşağı da sizlere aktarmış olduğum nedenlerden ötürü araç alım satımında izlenen bazı yol ve yöntemlerin güvenilirliğinin olmadığını açık bir şekilde göreceksiniz.

Bir alıcı olarak yapmış olduğum tüm hususları sırasıyla aktarıyorum.

a) Tanıdığım bir motorcu ustası marifetiyle incelettirdim ve bana araçta genel anlamda sorun olmadığını söyledi.

b) Sonrasında aracı profesyonel anlamda araç kontrol işini yapan ARAÇ TEST MERKEZİ'ne(exspertiz) götürdüm ve orasıda aracın % 72,0 sağlam olduğuna ilişkin rapor düzenledi. Exspertizce düzenlenen raporda aracın PERT(gizli ayıp) olduğuna ilişkin herhangi bir ibare yoktur. aynı zamanda aracın hava yastıkları patlak olmasına rağmen exspertiz raporunda sağlam olarak nitelendirilmiştir.

Araç test merkezi yetkililerince şifahi olarak yapmış olduğum görüşmede test aşamasında kurumsal olarak aracın hava yastığı gösterge ışığını dikkate aldıklarını, aracın hava yastıklarının içini açarak kontrol etmelerinin mümkün olmadığını ve bu nedenle aracın hava yastıklarının patlak olup olmadığına ilişkin ikaz ışığı haricinde herhangi bir güvence veremeyeceklerini, patlak olan hava yastıklarının sağlam süsü verilmesinin suç olduğunu beyan etmişlerdir

c) Yine halk arasında çokça kullanılan mesaj yoluyla plakadan araç sorgulama uygulaması olan ve hiçte güvenilir olmayan 5664?e aracın eski plakası üzerinden mesaj gönderdim. Sorgulama cevabında araçta küçük bir çarpmadan dolayı 600,00 TL. civarında işlem yapılmış ancak aracın PERT(gizli ayıp) olduğuna ilişkin herhangi bir ibareye rastlanılmamıştır.

d) Aracın servisi ile irtibat kurarak aracın şase ve motor numarasından kontrolünü yaptırdım ve servis kayıtlarında da ufak parça değişiklikleri dışında aracın PERT(gizli ayıp) olduğuna ilişkin herhangi kayda rastlanılmamıştır.

f) Araç sahibi, sahibinden.com internet sayfası üzerinden vermiş olduğu ilanda da aracın PERT(gizli ayıp) olduğuna ilişkin herhangi bir açıklamada bulunulmamıştır.

g) Aracın sahibine hava yastıklarında bir sorun olup olmadığını herhangi bir kaza nedeniyle hava yastıklarının patlayıp patlamadığını defalarca sordum ve kendisi de defalarca ben araçla herhangi bir kaza geçirmedim hava yastıkları sağlam diye beyanda bulunmuştu.

Son olarak aracın pazarlığını yaptık ve 28.350,00 TL. olarak anlaştık.

3-) Yukarıdaki açıklamalarımdan görüleceği üzere bir alıcı olarak; örf ve adete göre olsun diğer hususlara göre olsun bütün yükümlülüklerimi yerine getirdikten sonra ve yukarıda açıklamaya çalıştığım tüm bu hususlara güvenerek aracı noter satış sözleşmesi ile satın aldım.

4-) Aracı teslim aldıktan birkaç gün sonra trafikte ilerlerken direksiyon simidinde bulunan aynı zamanda aracın ambleminin bulunduğu göbek sarsıntının etkisiyle yerinden çıktı ve üzerime düştü ve bu surette altından hava yastığı belirdi.

5-) Bu durumun normal olmadığı kanısına vararak aracı göstermek üzere aracı özel Toyota Corolla servisine götürdüm. Serviste çalışan ustalar direksiyon simidinde yapmış oldukları incelemede hava yastıklarının daha önce patlamış olduğunu ve o haliyle yaptırılmak suretiyle yuvasına geri sokulup üzerinin kapatıldığını herhangi bir kaza durumunda aracın hava yastıklarının patlamayacağını ve can güvenliğimin olmadığını söylediler. Özel servis çalışanlarınca bana söylenen bir diğer husus ise araçta bulunan hava yastıklarının durup dururken patlamayacağı ancak ağır bir kaza neticesinde patlayacağı ve aracın geçmişini incelemem, araştırmam gerektiğiydi.

Bunun üzerine tanıdık bir sigortacı vasıtasıyla haricen yaptırdığım inceleme ve sorgulama sonucunda aracın ilk sahibinde iken meydana gelen kazada ağır hasara uğradığı ağır hasar türünün TAM ZİYA NEDENİYLE PERT OLUDUĞU'nu öğrendim. Aracın PERT(gizli ayıp) olduğunu öğrenmeme ilişkin bir diğer husus ise Bilgi ve Gözetim Merkezince sigorta acentelerine sunulan bir hizmet olan tramer poliçe uygulaması denilen bu sistemin, sadece sigortacıların kullanmış olduğu hatta bazı sigortacıların bile bu sistemi kullanamadığı göz önüne alındığında vatandaş olarak alım satım aşamasında benim bu bilgilere ulaşma şansım oldukça zor bir yol ve yöntem olmasıydı.

Şimdi içinizden bir kaçınız şöyle bir şey düşünebilir, iyi de kardeşmi madem buna bakabiliyordun aracı satın almadan neden bakmadın. Haklısınız belki bakılabilirdi yalnız siz hiç şeytanla alış veriş yaptınız mı karşınız da ki şeytan olunca mevzu mahkemelik oluyor. Ayrıca bu konuyla ilgili Yargıtay 13. Hukuk Dairesi'nin E. 2012/15893, K. 2012/25280 sayılı kararında; ?davacının satın aldığı araçla ilgili olarak Trafik Şube Müdürlüğünce tutulan kayıtları ve aracın sigorta kayıtlarını inceleme yükümlülüğü yoktur. Davalı satış öncesi davacıyı aracın pert olduğu konusunda bilgilendirdiğini veya alıcının bu hususu bildiğini, ispatlayamamıştır. Davalının iyi niyetli olduğu söylenemez. Satışa konu araç hukuki ayıplıdır. Satıcı ayıpların varlığını bilmese bile onlardan sorumludur.? hükmüne yer vermiştir.

Bütün bu işlemlerden sonra satış işlemini gerçekleştiren aracı aldığım kişiyi aradım. Kendisine bana PERT(gizli ayıp) olmuş daha sonra sigorta şirketinden alınıp yapılarak trafiğe kullanıma çıkarılmış aracı sattığını, aracını geri almasını ve paramı iade etmesini söylemiş isem de ben bunu yapamam, geri para iadesi yapamam, aracı 2009 yılından beri kullandığını kendisinin araç ile büyük çaplı tam ziyaya yol açacak bir kaza geçirmediğini, dolayısıyla yapılan araç satış sözleşmesinden dönmeyeceğini beyan etti ve dava açmam gerektiğini söyledi.

Hal böyle olunca aracı satın almış oluduğum kişiye aracı satın aldıktan bir hafta sonra aracı alıp paramı geri iade etmesi için ihtarname çektim;

Borçlar Kanunu madde 227'de belirtildiği üzere;

Satıcının satılanın ayıplarından sorumlu olduğu hâllerde alıcı olarak tarafıma tanınan seçimlik haklardan biri olan ?1. Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme.? hakkımı kullanmak istediğimi kendisine ihtar ve ihbar ettim.

15-) İhtarnamede içerik olarak; ayıbını gizleyerek, ağır hasarlı aracı (pert olmuş yapılıp trafiğe çıkarılmış) geri almasını, ödediğim araç bedelini tarafıma iade etmesini bunu yapmadığı taktirde aleyhine gizli ayıptan dolayı ayıba karşı tekeffül hükümleri çerçevesinde dava açacağımı, bildirdim.

16-) İhtarname ilgili kişiye tebliğ edilmiştir. Lakin davalı ihtara yazılı veya sözlü hiçbir şekilde cevap vermediği için Asliye Hukuk Mahkemesi'ne dava açmak zorunda kaldık.

Yukarıda belirttiğim hususlar dilerim başkalarına ışık olur. Ve benim gibi başkaları da mağdur olmaz.

 

 

 

TTKD, Avrupa Birliği'nde Tüm Tüketicileri Koruma Derneği,
Adresimiz : Perpa Ticaret Merkezi, B Blok, Kat:9, No:1434 ,
Okmeydanı- Şişli / İSTANBUL     TEL:  0553 856 29 18  http://www.ttkd.org.tr
 e-posta: 
tuketicilerikoruma@yahoo.com                      

Bu web sitesi, Mehmet Barak  tarafından ADOBE MUSE ile gerçekleştirilmiş bir tasarımdır. İzinsiz alıntı yapılamaz